2020 wordt in zwarte letters bijgeschreven, maar voor june. was het alles bij elkaar geen al te kwaad jaar. Het aantal lezers dat één of meerdere artikels klikte en las, zal op de drempel van oud naar nieuw ergens halfweg tussen 400.000 en 500.000 landen. Een gemiddelde leesduur van bijna twee minuten per klik toont ook aan dat de meeste van die mensen niet per toeval op die pagina’s terechtkwamen. They were here to stay. We verdriedubbelden het aantal abonnees op de newsletter, verdubbelden het aantal Instagram-volgers en hebben nu ook bijna 15.000 fans op Facebook. En toch vertelden we het ook al in onze kerstwens: cijfers zeggen niet alles. Ondanks de forse groei tijdens de eerste lockdown, waren we de voorbije maanden verplicht om ons alweer een keer om te denken en nieuwe initiatieven te ontplooien. Maar het is wat het is, zei een voormalig minister, het toerisme en de horeca liggen nog steeds op apegapen en laat dat nu net de twee sectoren zijn waarin we actief zijn met june. Nodeloos om zeggen dat we reikhalzend uitkijken naar de mogelijkheid om weer wat meer te kunnen doen en plezier te beleven aan ons mooie vak.

Eén artikel ging zo viraal dat het in geen verste verten nog kon bijgehaald worden door alle anderen in de loop van het jaar

Wie een beetje van WordPress kent, dat is het programma waarmee june. wordt gemaakt, weet dat je er een woordenwolk kunt zien met begrippen die je onderaan elk artikel als tag kunt toevoegen. Zo kun je eenvoudig op alle artikels klikken die over een ‘hotel’ gaan of gewoon over ‘vakantie’. Die wolk zagen we sinds maart helemaal van vorm veranderen. De woorden die er nu in grote, vuistdikke letters staan? Duurzaamheid. Gezondheid. Thuis. Tuin. Weekendje. Logeren. En dat is ook aan de top vijf van de meest gelezen artikels van 2020 af te lezen. Geen avonturen in Alaska, geen bucolische landschappen in Toscane, nee zelfs geen culinaire weekendjes Londen of Parijs. In 2020 had je, lieve lezer, behoefte aan bezinning en need-to-read informatie. Wat we met dat laatste bedoelen? Dingen waarmee je meteen aan de slag kunt, een hotel waar je nu, dit weekend, kunt gaan logeren; de beste ijsjessalons van het land; de allereerste takeaways – ja, ook daarmee waren we erg vroeg tijdens de eerste lockdown.
Eén artikel ging zo viraal dat het in geen verste verten nog kon bijgehaald worden door alle anderen in de loop van het jaar. Dat was de vrije tribune van de anonieme restaurantuitbater, die het eigenlijk wel tijd vond om even te vertragen en het leven stil te zetten. Die ochtend ontplofte june. Het was in die dagen dat we de homepage in 48 uur tijd volledig coronaproof maakten. Op verre afstand was ons eerste overzicht van takeaways een mooie nummer twee. Je kunt het via deze link nog even bekijken, maar actueel is het natuurlijk lang niet meer. Eigenlijk is het een tijdsdocument, en het bewijst ook wel een klein beetje dat we er snel bij waren. Ook de derde meest gelezen bijdrage dateert ongeveer uit die periode, en wel ‘Tien manieren om Oostenrijk vanuit je huiskamer te beleven’. Er komt een dag dat we dat absurd zullen vinden, maar nu klopte het verhaal. De mensen droomden. En de mensen wilden een alternatief.
En toen kwam de zomer, met versoepelingen die sommigen te vroeg vonden en anderen te laat. Zo gaat dat in de clash tussen economie en gezondheid. De restaurants gingen open, de hotels smachtten naar bezoekers, de lezers naar verfrissende ijsjes. Dat uiteindelijk ook nog een (weliswaar erg mooi) hotel in Zeeland de top vijf haalde van de meest gelezen artikels, bleek al helemaal deel van de Zeitgeist. Je was echt op zoek naar tips en liet ons achteraf ook weten hoe het was. En uiteindelijk is dat al jaren wat we bij june. nastreven: een community bouwen van mensen die dankzij june. ontdekken en genieten. Het kon allemaal veel minder het voorbije jaar. Maar het kòn. En het zal volgend jaar in steeds toenemende mate opnieuw kunnen. Met mate. Duurzaam. Maar genieten zullen we.

Door Toni De Coninck.