Mogelijkheid 1: Je hebt een pakketreis geboekt.

Wat is een pakketreis?
Er is sprake van een pakketreis wanneer in dezelfde boeking een combinatie van minstens twee diensten voor dezelfde vakantie is opgenomen. In de meeste gevallen gaat het om het transport (vliegtuig, trein, bus) en de accommodatie (hotel, vakantiewoning). Ook excursies, rondleidingen, skipassen en wellnessbehandelingen kunnen deel uitmaken van hetzelfde pakket.

Wat is mijn bescherming?
Wie een pakketreis boekt, valt onder een specifieke wetgeving. Bij buitengewone omstandigheden, zoals een epidemie, heb je het recht om je vakantie kosteloos op te zeggen als die omstandigheden een aanzienlijk gevolg hebben voor je reis of het vervoer naar je bestemming. Bij een negatief reisadvies kunnen pakketreizen gratis geannuleerd worden.

Wat gebeurt er dan in de praktijk?
Als je je pakketvakantie in een reisbureau hebt geboekt, zal dit reisbureau je contacteren. Als je de vakantie rechtstreeks bij de touroperator hebt geboekt (bijvoorbeeld via hun website), zal de touroperator je contacteren. Zij zullen je een gelijkwaardige alternatieve reis of een terugbetaling voorstellen.

Wat is een negatief reisadvies?
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken hanteert een handleiding voor elk land ter wereld, en in bijna alle gevallen ook voor kritieke regio’s in die landen. Buitenlandse Zaken beroept zich bijna altijd op beslissingen in de landen zelf, maar kan ook autonoom een advies uitspreken. Het advies is niet bindend. Zolang er transportmogelijkheden zijn, kan men je bijvoorbeeld niet verbieden om op een vliegtuig naar Milaan te stappen. Maar dat is geheel op eigen risico.

coronavirus
Heb je een pakketvakantie geboekt? Dan ben je over het algemeen veel beter beschermd als je reis in het water valt

Mogelijkheid 2: Je hebt je reis zelf samengesteld.

Wat is dat, je reis zelf samenstellen?
Stel, je hebt een citytrip naar Milaan geboekt. Je reserveerde je vliegtuigtickets online via de website van Brussels Airlines. Je boekte rechtstreeks een hotel of deed dat via bekende boekingsites als Booking of Expedia. In deze gevallen kan er geen sprake zijn van een pakketvakantie, omdat je twee essentiële onderdelen van je vakantie niet in een pakket hebt geboekt.

Ben ik dan helemaal niet beschermd?
Dat hangt er een beetje vanaf. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren op dit moment redelijk flexibele boekingsvoorwaarden. Bij Brussels Airlines kun je bijvoorbeeld alle boekingen die voor 5 maart werden verricht voor vluchten tot 30 april gratis omboeken naar een vlucht tot 31 december. De maatschappij wil zich op die manier ook veilig stellen: annuleren kan niet (tenminste niet zonder kosten, tenzij je een flexibel ticket hebt), enkel omboeken. Ook KLM, Swiss en Qatar Airways hebben al aangegeven deze policy aan te houden. Contacteer je luchtvaartmaatschappij tijdig als je je reis wilt verplaatsen.

Wat met mijn hotel?
Je moet rechtstreeks contact nemen met de hotelier of de logiesuitbater. Ook als je via bijvoorbeeld booking.com boekte. Booking is een tussenpersoon en zal zich van elke verantwoordelijkheid onttrekken. Heb je bij je reservering voor een niet-annuleerbaar (en doorgaans goedkoper) tarief gekozen? Dan hangt alles af van de goodwill van de logiesuitbater. Die kan wettelijk het volledige bedrag opeisen, zelfs bij negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken. Neem altijd eerst contact op met de logiesuitbater voor je eenzijdig gaat annuleren.

Maar ik heb een annulatieverzekering. Dan is alles toch in orde?
Helaas pindakaas. De meeste annulatieverzekeringen komen niet tussen in het geval van een epidemie. Bij sommige verzekeraars kan het wel bij een negatief reisadvies, en dat geldt bijvoorbeeld wel voor sommige regio’s in Italië op dit moment. Lees de kleine lettertjes na en contacteer je makelaar.

Heb ik recht op een compensatie als mijn vlucht geannuleerd wordt?
Volgens de Europese wetgeving hebben reizigers van wie de vlucht wordt geschrapt recht op een bijkomende compensatie. Maar die geldt niet bij overmacht, zoals nu het geval is met het coronavirus.

Wat als zou beslist worden dat de luchthaven(s) moet(en) sluiten?
Dan kan je vliegtuig niet opstijgen, en zul je dat ticket ook kunnen omboeken naar een latere datum. Op eigen initiatief annuleren als de reis toch doorgaat wordt zelfs bij overmacht doorgaans niet door de verzekeraar vergoed.

Conclusie:
Heb je een pakketvakantie geboekt? Dan ben je over het algemeen veel beter beschermd als je reis in het water valt. Heb je je reis zelf samengesteld? Dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor eventuele kosten wanneer je je vlucht en/of hotel annuleert.

Door Toni De Coninck.

Ontdek nog meer artikels over ...