Hoera voor ons, want june. heeft gisteren de Award gewonnen voor beste culinary/cultural story of the year. Dat gebeurde tijdens de uitreiking van de Travel Blog Awards, een onderdeel van de jaarlijkse Bloggers Utd-dag. Deze vond dit jaar plaats in en om het Lamot Congres- en Erfgoedcentrum in Mechelen. De uitreiking was het sluitstuk van een goedgevulde dag in Mechelen met onder meer een uitmuntende kaas- en wijnproeverij in The Cellar, en uitleg door foodarcheoloog Jeroen van Vaerenbergh.

june. hoofdredacteur Toni De Coninck

Iets over ons. En over deze prijs. Mensen kwamen naar ons toe gisteren met de vraag of we dit na al die jaren in de reisjournalistiek nog belangrijk vinden. En òf we het belangrijk vinden! We hebben june. from scratch gestart, en in het prille begin ongetwijfeld veel fouten gemaakt. Ook vandaag leren we nog elke dag bij, uit onze ervaringen, de inspiratie van en door anderen, nieuwsgierigheid. Dat is wat wij alle collega’s nu en alle jaren toewensen: blijf nieuwsgierig. En nederig. Want je hebt het privilege de wereld rond je heen te ontdekken en je oogkleppen af te gooien. Dat is een onnoemelijk voorrecht.

june. is wellicht geen blog in de strikte zin van het woord. We hebben ons altijd als ‘online magazine’ op de markt gezet. Die koppigheid heeft ons niet altijd voordelen gebracht. Lezers willen zich graag identificeren met een persoon. Meer nog: de blogger is het merk geworden. Dat is prima. Iedereen brengt zijn of haar content zoals hij of zij dat wenst. Maar june. is net zo goed een project als het een medium is.
De voorbije anderhalf jaar zijn we ook uitgegroeid tot een kweekvijver voor jong talent. Een doorgeefluik voor jongens en meisjes die aan het begin staan van een carrière. Dat willen we blijven verder doen: mensen kansen geven en hen oriënteren in hun keuze voor lifestyle journalistiek. Dit academiejaar alleen al zullen niet minder dan 8 jongelui hun stage doen bij june. Dit is voor ons in een financieel labiele sector een win-win situatie. We kunnen op deze manier voor geregelde content zorgen, en deze jongeren in ruil een netwerk en publicaties bieden.

june. zal ook in 2020 sterk verder groeien. We hebben onze vaste columnisten (Sophie, Helena, Coby, Bart en Trui), onze vaste medewerkers (Renske, Emanuel, Tessa, straks ook Isabeau), een tiental freelancers, de stagiairs en onze account manager Ingrid Janssens. Achter de schermen zorgt het team van Lobkey Monster voor ondersteuning van de brand en hulp bij technische euvels die, geloof ons, de voorbije maanden ook wel een keer zijn voorgekomen. june. is #teamjune en ik ben erg trots de hoofdredacteur te mogen zijn van die creatieve bende schone mensen.

Tot slot wil ik zeer graag ook onze partners bedanken. june. kan niet verder blijven bestaan zonder de financiële steun van zo’n 30, 35 partners in de brede lifestylesector. Zoals gezegd, voor ons is june. een project en we zijn ongelofelijk blij dat veel mensen aan het succes van dat project willen bijdragen. Dat we dit gisteren (eindelijk!) konden verzilveren in een Award, is meer dan zomaar een symbolisch moment. Het is de bekrachtiging van ons project.

Toni De Coninck
Hoofdredacteur