Laat ons even terugspoelen in de tijd en inzoomen op hoe dit wijnavontuur voor jou begon.
Net zoals zo vaak in het leven kwam ik als prille twintiger op toevallige wijze terecht in deze wereld. Als uitwisselingsstudente studeerde ik één semester aan de Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika. In een dorpje omgeven door bergen met wijngaarden begon ik te werken op een wine farm. Ik besloot ook mijn master studies in Stellenbosch te doen en ging uiteindelijk aan de slag als marketing manager op een wijnboerderij. Tijdens mijn job in de wijnindustrie luisterde ik gretig naar alle specialisten, wijnmakers, viticulturists en sommeliers. De technische kant van wijn beleefde ik dus op een erg praktische manier.

Trok je nadien terug naar België of zocht je eerst nog andere oorden op?
Nadat ik de sfeer van de Zuid-Afrikaanse wijndomeinen leerde kennen, trok ik naar Bordeaux en enkele jaren later richting Californië. Voor mijn werk als West Coast Sales Manager reisde ik de westkust van de Verenigde Staten af om het gospel van de Franse wijnen te verkondigen.

De verschillende regio’s waar boeren wijn verbouwen zijn heel divers en genieten elk een unieke eigenheid. Als je de drie streken waar je ooit woonde even naast elkaar legt, wat zijn dan de verborgen troeven van elke regio?
Zuid-Afrika is zonder enige twijfel de mooiste wijnstreek ter wereld. Er zijn maar weinig landen die de pure schoonheid van de overweldigende Afrikaanse natuur evenaren. De tasting rooms die zich over het landschap verspreiden, kan je nergens anders terugvinden. Frankijk staat dan weer bekend als de benchmark van de wijn. Willen wijnmakers in een ander continent een goede Chardonnay of Merlot brouwen, zullen ze als eerste vergelijkingspunt altijd naar de Bourgogne kijken. Wat mij in Amerika voornamelijk inspireert, is de heersende dynamiek om de populariteit van de wijnindustrie bij millennials te doen stijgen. Bij de jonge Amerikaanse consumenten is wijn hip en trendy, bij ons in Europa ligt deze alcoholische drank al enige tijd onder een onaantrekkelijke stoflaag.

Is er een reden waarom de jonge generatie bij ons afhaakt?
Al jaar en dag stel ik mezelf de vraag waarom het zo moeilijk is om wijn onder woorden te brengen en hier op een luchtige manier over te praten. Het snobisme en het vakjargon rond wijn schrikt consumenten en zeker de jongere generatie af.

(Lees verder onder de foto’s.) 

Santé

Wilde je met de lancering van het wijnboek Santé komaf maken met deze snobistische kant?
Absoluut. Voor veel mensen komt de wijnwereld heel ingewikkeld over, vol onnodige complexiteit. De consument zegt vaak: ‘ik drink wel graag wijn, maar ik weet er eigenlijk niets over.’ Alsof je iets van wijn zou moeten kennen om van wijn te kunnen genieten. De appreciatie voor dit product zal pas groeien met een beetje educatie. Zolang we niet de moeite doen om alles verstaanbaar uit te leggen, gaan we bitter weinig mensen kunnen overtuigen om een stap in deze wereld te zetten. Het was eigenlijk altijd mijn ambitie om journalist te worden, maar wijn stak hier een stokje voor. Door dit boek te schrijven, maak ik de cirkel alsnog rond en laat ik beide passies samenvloeien.

Je boek is opgedeeld in zeven verschillende thema’s die de lezer gedurende 30 dagen stap voor stap door de wijnwereld loodsen. Op welke vragen leg je de focus?
Ik deed onderzoek naar wat de meest gegoogelde vragen waren wijn. Heel dit pakketje probeerde ik beknopt te beantwoorden zodat je de basis klaar en duidelijk meekrijgt. Aangezien je deze wereld pas kan begrijpen wanneer je weet hoe alles nu precies begon, duik ik meermaals in de geschiedenis van deze eeuwenoude drank. ‘Waarom gaat wijn al jaar en dag mee?’, ‘Waarom zijn er zoveel duivensoorten in Italië?’ en ‘Waarom is deze wereld zo complex?’ Door de ‘why’ mee te geven en er een verhaaltje aan te koppelen, blijft alles beter plakken. De persoonlijke verhalen die achter de verschillende flessen schuilen, maken de wijn nog smaakvoller. In mijn hoofd probeerde ik alle informatie duidelijk te ordenen en op te splitsen in verschillende thema’s. Dit overzichtelijke schema pende ik neer op papier en resulteerde in Santé.

Durf experimenteren, ga op ontdekking en geniet. Santé!

Santé is ook een samenbundeling van tips en tricks. Zit er in dit informatief pakket voor jou één gouden tip?
Probeer niet te geladen naar wijn te kijken. Je kan er een heel theoretische wetenschap aan koppelen, maar at the end of the day is het ook maar gefermenteerd fruitsap. Niks om je door geïntimideerd te voelen. Over elke regio kan je uren vertellen en alle details belichten, een informatief geheel dat mensen vaak afschrikt. Verlies je als leek niet in het technische karakter, maar leg de focus op het praktische aspect dat alles veel tastbaarder maakt.

Dit boek is niet het eerste wat je onderneemt op wijnvlak. Our Daily Bottle en The Tasting Room zijn projecten waar je al een tijdje mee aan de slag bent. Wat houden deze twee concepten precies in?
The Tasting Room is de showroom van Our Daily Bottle in Antwerpen waar je heel wat flessen kan proeven, een uitgebreide uitleg over de verschillende wijnen krijgt en jouw topfavorieten mee naar huis mag nemen. Elke maand zetten we een andere streek in de kijker en werken we rond een bepaald thema. In de eerste plaats willen we onze gasten iets bijleren over de regio die we voorstellen. Samen met drie topsommeliers gaan we op zoek naar de typische smaken uit elke streek, kiezen we voor druiven die dit terroir typeren en focussen we ons voornamelijk op lokale, autonome druiven. In The Tasting Room nemen we elke wijnliefhebber mee op een wereldreis, geven we wijncursussen en organiseren we digitale degustaties met de wijnmakers.

De meeste leken grijpen snel naar dezelfde wijn, vertrouwde smaken die ze lekker vinden. Met ons concept Our Daily Bottle willen we iedereen uit deze veilige haven weghalen. Voor 25 euro of 35 euro per maand krijg je twee wijnflessen aan huis geleverd. In elk pakket stoppen we een magazine met extra informatie zodat je weet welk gerecht je bij de verschillende flessen kan maken, je de wijnregio beter leert kennen en je te weten komt welke boer zijn hart en ziel in dit eindproduct stak. Door dit mee te geven, verhogen we de appreciatie van consumenten voor wijn.

(Lees verder onder de foto’s.)

Santé
Wijn zal altijd een geheimzinnige kant hebben, een vleugje mysterie dat een romantisch karakter geeft aan dit product

Samen met je familie heb je ook een eigen wijngaard. Welke wijn maken jullie hier precies?
Op de familiewijngaard Wolvenhoek, in het Zuid-Afrikaanse Wellington, maken we onze Baba Yetu wijn. Dit is een woord uit het Swahili, een link naar mijn grootvader die deze taal sprak. Letterlijk betekent Baba Yetu ‘onze vader’, een symbolische verwijzing naar wat ons verbindt met elkaar.

Is er een bepaalde wijnherinnering die je voor altijd zal bijblijven?
Hoe ik vandaag naar wijn kijk en begeesterd raak door deze wereld heb ik voor een groot deel te danken aan mijn wine tasting-clubje in Zuid-Afrika. Als wij samen kwamen, werd er bijna heel de nacht door over maar één ding gepraat: wijn. We werden dan regelmatig cork happy en openden de ene na de andere fles? Niet noodzakelijk om ze op te drinken, gewoon om te proeven.

Je hebt geen favoriete streek, maar misschien wel een favoriete wijn?
Elk seizoen verlang ik naar een andere smaak. In de winter heb ik zin in een stoofpotje met een glas dieprode wijn en op een zonnige zomeravond zwicht ik voor frisse salades waarbij witte wijn helemaal tot zijn recht komt. Wel moet ik bekennen dat ik een eeuwige voorliefde heb voor een vleugje zure citrus en de pure smaken van verse groene kruiden.

Wat mag de toekomst jou nog brengen?
Er zijn nog zoveel dromen die ik in de toekomst graag zou afvinken. Op privévlak wil ik nog heel wat reizen zodat mijn kennis over elke streek blijft groeien. Bovenaan mijn bucketlist staan Chili, Argentinië en Oceanië, drie landen of continenten waarvan ik de wijnregio’s nog nooit fysiek ontdekte.

Is er tot slot nog iets dat je wil meegeven?
Je kan nooit alle geheimen van de wondere wijnwereld ontrafelen. Wijn zal altijd een geheimzinnige kant hebben, een vleugje mysterie dat een romantisch karakter geeft aan dit product.

Door Eline September.
Foto’s: © Isabeau Sas.

Santé wordt uitgegeven door Borgerhoff & Lamberigts. Voor 24,99 euro kan je op hun website alvast een exemplaar bestellen, maar ook bij Our Daily Bottle ben je aan het juiste adres.

Ontdek nog meer artikels over ...