Beste journalisten,

Beste Heer Van Ranst,

Beste radio- en tv-makers,

Laat mij me even kort voorstellen.

Mijn naam is Christel Somers. Ik ben zaakvoerder van Touroperator Montana die al meer dan 25 jaar op maat gemaakte reizen aanbiedt naar Latijns-Amerika, Noord-Amerika en Canada. Mensen die me kennen, weten dat ik met hart en ziel werk.

Ik wil in eerste instantie al de hulpverleners, zorgverleners, de openbare diensten die blijven functioneren bedanken. Er zijn zoveel mensen die een pluim verdienen en die waarschijnlijk nooit vernoemd zullen worden.

Niet iedereen in mijn naaste omgeving vindt deze brief een goed idee, en ik weet dat deze brief misschien niet eens bij de juiste persoon terechtkomt. Er zullen zeker negatieve reacties volgen. Ik doe dit echter niet enkel voor Montana, maar voor al mijn collega touroperators en voor alle reiskantoren waar de samenhorigheid zeer groot is.

Dit is voor iedereen een ongeziene situatie en de organisaties moeten nu samen naar oplossingen zoeken en hier het hoofd aan bieden.

Wat me deze morgen tot tranen toe geraakt heeft, is het statement van de heer Van Ranst waarin hij oproept om deze zomer niet op reis te gaan naar het buitenland.

Ik vraag mij af of hij beseft wat voor impact dit heeft.

Ik, en heel de reiswereld werken momenteel DAG EN NACHT om mensen die in het buitenland zitten terug veilig in België te krijgen.

We trachten nu ook al de boekingen die gebeurd zijn voor afreizen in maart en april om te boeken. Ik denk dat iedereen en ook de heer Van Ranst niet beseffen hoeveel werk dit vraagt.

Laat de economische maatregelen misschien aan de experten

Er zijn geen precedenten… Wij willen al onze klanten helpen, maar geen enkele verzekering dekt dit. Toch gaan we onderhandelen met onze agenten ter plaatse om oplossingen te zoeken, omboekingen te realiseren en open vouchers te kunnen aanbieden die een jaar geldig zijn.

Dit vraagt momenteel al onze energie. Ikzelf werk veel met Cuba, een land dat – gelukkig – tot nu toe nog geen corona-uitbraak kent. Hierdoor hebben zij hun grenzen nog steeds open voor uitgaand en inkomend toerisme. Hierdoor vallen de uitzonderlijke annuleringsmaatregels bij sommige van de agenten weg.

Ik blijf maar onderhandelen, onderhandelen om toch het beste te realiseren voor deze lockdown periode en dan nu……gaat de heer van Ranst over zomervakanties zijn mening geven.

Laat ons het aub maand per maand bekijken. Zo kunnen wij ook volgen en elk dossier met evenveel aandacht behandelen. We beseffen dat de heropstart zeer moeilijk is, maar net daarom is het zo cruciaal om dit maand per maand te bekijken.

Ik hoor van collega’s dat ook bij hen sinds de uitspraak van de heer Van Ranst en de vele HLN-oneliners de telefoon roodgloeiend staat om ook die vakanties NU al te annuleren. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit enkel kan met de gewone annuleringskosten, gedragen door de klanten zélf.

Geen enkele agent ter plaatse zal nu al volledig gratis omboekingen voorzien. Het is voor ons nu al pompen of verzuipen. Klanten die via een reiskantoor boekten, mogen zich gelukkig prijzen dat zij kunnen terugvallen op onze expertise, knowhow en een immense drive. Voor de onlineboekers zal het nog moeilijker worden. Zij hebben immers geen reisagent die hen met raad en daad bijstaat.

Meneer Van Ranst, u hebt, en zult ook altijd mijn respect hebben voor uw onnoemelijke werk om dit virus het hoofd te bieden, maar laat de economische maatregelen misschien aan de experten. De oneliners die nu elk uur de social media beheersen, maken het werken zoveel meer moeilijker, ja zelfs bijna ondraaglijk.

We komen hier allen sterker uit en voor onze sector, alle collega’s… yes we will survive! Nu in eerste instantie moeten we allemaal doen wat de overheid en de virologen ons opdragen – stay safe en healthy!

Door Christel Somers
Zaakvoerder Montana

(Ook de horeca maakt moeilijke tijden door. Lees hier nog even de vrije tribune over de lockdown in restaurants.)

Ontdek nog meer artikels over ...