Voor het derde jaar op rij stond december in het teken van inspirerende Vlaamse foodies. Niet per definitie chefs, maar net zo goed sommeliers, kleine en grotere handelaars, ondernemers, bloggers en journalisten, ambachtslui en andere mensen die gepassioneerd zijn door de brede culinaire sector.

Voor het eerst publiceerden we een lijst met 100 namen. Ook voor het eerst kon u, het grote publiek, een stem uitbrengen in de loop van de maand oktober. Vele honderden mensen deden dat, met overtuiging en argumenten. We danken ook de mensen die óns in de top 100 stemden, maar lieten die eer uit een zekere bedeesdheid aan ons voorbijgaan. Niettemin: dank u wel.

Wat waren de belangrijkste criteria? Eenvoudig: kwaliteit, sociale relevantie en duurzaamheid. Het laatste criterium wordt elk jaar een tik meer doorslaggevend. Voor het eerst deelden we green zones uit, aan mensen die ondernemen vanuit de overtuiging dat we de wereld zo goed en efficiënt mogelijk moeten doorgeven aan de volgende generaties.

2023 was voor het team bij june. en the content crew een erg uitdagend jaar. Het toerisme spartelt nog steeds onder de naweeën van de pandemie, en wie enkele jaren geleden had voorspeld dat iedereen rustiger en duurzamer zou gaan reizen, kwam van een kale kermis thuis. Er heerst nog steeds een niet te stuiten knaldrang. Ondanks de energiecrisis blijven mensen met vakantie gaan en stijgt het budget dat zij daarvoor veil hebben nog elk jaar met enkele procenten.

Dat heeft vanzelfsprekend een impact op andere vrijetijdsbestedingen. De horeca, en dan vooral de restaurants en cafés, heeft het bijzonder moeilijk in een markt die zwaar inzet op belevingen en spektakel. Vele cafés sluiten de deuren, restaurants kennen wispelturige maanden. Er is ook een andere onzekerheid: wat zal Rusland doen na Oekraïne? Hoe evolueert de geopolitiek rond Israël en Gaza? Hoe zullen de nieuwe regeringen na de verkiezingen in ons land omgaan met de financiële noden? Het is in een relatief rijk land als het onze stuitend te moeten vaststellen dat steeds meer mensen het einde van de maand met moeite halen.

Toerisme en hospitality, de twee sectoren waarbinnen wij actief zijn, liggen op het kapblok als het over duurzaamheid en climate change gaat. De uitdagingen zijn niet minder dan immens. Wij deden een aantal reportages in onze buurlanden waar het niet bij woorden blijft, maar bij échte initiatieven van échte mensen die met hun beide voeten in de klei staan, vaak ook nog eens letterlijk. Een van onze verhalen werd ook bekroond tot meest duurzame reportage over Duitsland. Daar waren we behoorlijk trots op.
Tegelijk willen we nauwkeurig blijven waken over het DNA van june. We zijn levensgenieters in binnen- en buitenland, ontdekken graag lokale restaurantjes, mooie hotels, beleven fijne korte en langere vakanties. Dat mag niet verdwijnen. Het leven is vaak zo stresserend dat we moeten kunnen blijven uitkijken naar de momenten waarop we onze vrije tijd beleven.

Jasmina, Anou, Ingrid en ikzelf, samen met onze medewerkers en stagiairs, wensen u een sfeervolle en inspirerende kersttijd.

Toni De Coninck
Hoofdredacteur

Ontdek nog meer artikels over ...