Brussels Airlines zal vanaf 15 juni geleidelijk aan haar vluchten hervatten, om tegen augustus 59 bestemmingen te bereiken in 33 landen in Europa, Afrika en de VS. “Ryanair en Tui zullen normaal ten laatste eind juni ook hun activiteiten hervatten. Als de vraag naar een bepaalde bestemming groot is, kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat een luchtvaartmaatschappij twee vluchten per dag inzet naar die bestemming. Maar we denken dat het een langzame heropstart zal zijn die zeker tot 2022 zal duren. De meeste mensen zullen aan de hand van het aantal besmettingen beslissen of ze al dan niet op reis zullen gaan”, zegt woordvoerster van Brussels Airport Nathalie Pierard.

Bij het nemen van het openbaar vervoer geldt er een verplichting om een mondmasker te dragen voor wie ouder is dan 12 jaar. Als je naar de luchthaven gaat om vanaf half juni een vlucht te nemen, dan gelden daar net zoals op alle andere openbare plaatsen de hygiëneregels en moet een afstand van 1,5 meter worden gerespecteerd. “Sinds enkele maanden is social distancing heel belangrijk. De politie en ons personeel kijken erop toe dat iedereen de regels naleeft. Daarbij komt dat we op de verantwoordelijkheid van de reizigers rekenen om de maatregelen op te volgen”, zo luidt het bij Brussels Airport.
“Ik heb de hele tijd een mondmasker gedragen”, bevestigt Eva D’Haese die naar Denemarken is gevlogen vanuit de luchthaven van Zaventem. “Het was belangrijk dat je 1,5 meter afstand houdt en dat deed iedereen ook.”
De Veiligheidsraad besliste dat het verplicht is om op de luchthaven een mondmasker te dragen. “Er worden ook gratis mondmaskers uitgedeeld voor wie er een zou vergeten zijn en de terminal binnen wil gaan. Op dit moment zien we weinig mensen die geen mondmasker dragen. De reizigers respecteren deze maatregel over het algemeen heel goed. De luchtvaartmaatschappijen daarentegen beslissen zelf of dit verplicht zal worden aan boord van een vliegtuig”, voegt Nathalie eraan toe.

Brussels Airport heeft net zoals alle andere luchthavens tijdens de lockdown verschillende maatregelen ingevoerd om de gezondheid van personeel en passagiers te waarborgen: stickers met de voorzorgsmaatregelen, aanduidingen waar je wel/niet kan zitten, aangepaste wachtrijen, plexiglas aan de balies, aanwezigheid van handgel dispensers, enzovoort. In functie van de beslissingen van de Veiligheidsraad en het aantal reizigers zal Brussels Airport maatregelen toevoegen of aanpassen. Eva Constant die terugkeerde uit Australië merkte op dat het in de luchthaven van Melbourne niet anders was. “Alle stoelen waren afgeplakt met plakband. Er werd ook regelmatig omgeroepen om 1,5 meter afstand te houden. De security in de luchthaven sprak dan ook mensen aan wanneer ze dit niet respecteerden. Verder kleefden er richtlijnstickers op de vloer.”

Eva D’Haese
Eva Constant
‘Je praat weinig met andere mensen en er hangt een andere sfeer dan voor de coronacrisis’

De luchtvaartsector verkeert in een ongeziene crisis doordat meer dan 10.000 vliegtuigen wereldwijd de laatste weken aan de grond zijn blijven staan. “De heropstart van de luchtvaartsector in het algemeen is heel belangrijk. De werkloosheid in de sector is hoog”, bevestigt Nathalie van Brussels Airport. Momenteel telt de luchthaven gemiddeld enkele honderden passagiers per dag in de terminal, terwijl er op topdagen normaal gezien tussen de 80.000 en de 90.000 reizigers aanwezig zijn. “Het was heel stil op de luchthavens”, vertelt Eva D’Haese, “je praat weinig met andere mensen en er hangt een andere sfeer dan voor de coronacrisis.”

Brussels Airport verwacht dan ook dat het in juni nog rustig zal zijn. “Ook in de zomervakantie zullen we zeker geen 2 miljoen passagiers ontvangen zoals de vorige jaren. In functie van het stijgend aantal passagiers zullen we meer personeel inzetten en veranderingen doorvoeren om de social distancing te bewaren. Het aantal vluchten zal elke week stijgen, maar we zijn ervan overtuigd dat we op het einde van dit jaar niet meer dan 50% van het normaal aantal vluchten zullen halen. Aan de hand van de reservaties van de luchtvaartmaatschappijen weten we wanneer de drukkere momenten zullen plaatsvinden en kunnen we daarop inspelen. Op dit moment worden alle mogelijkheden geanalyseerd zodat de maatregelen zo goed mogelijk kunnen worden nageleefd en files vermeden kunnen worden.”

Kimberley keerde vanuit Mexico-Stad terug naar huis. Zij werkte op een cruiseschip toen de coronacrisis uitbrak. “Het heeft lang geduurd voordat een land of autoriteit ons de toestemming gaf om van boord te gaan. Toen ik dan uiteindelijk op de luchthaven van Mexico-stad was, bleken alle winkels gesloten te zijn op één uitzondering na. Er was gelukkig een winkel open waar je eten en drinken kon kopen.” Eva Constant vertelt dat zelfs sommige winkels in de luchthaven van Qatar leeggehaald waren maar dat er wel een apotheek open was. Brussels Airport bevestigt dat naarmate er meer passagiers zullen zijn, meer winkels en restaurants terug zullen opengaan. De lounges zullen misschien nog wat langer dicht blijven aangezien niet veel mensen op zakenreis zullen gaan.

“Ik heb veel personeel gezien dat aan het poetsen was op de luchthaven”, vertelt Kimberley. “Op Brussels Airport wordt er extra gepoetst en ontsmet, vooral op plaatsen waar veel mensen komen. Verder heeft men nog niet beslist of de bagagekarretjes ontsmet zullen worden. Hetzelfde systeem als in de supermarkten zal waarschijnlijk gehanteerd worden. Of men kan reizen met huisdieren weten we ook nog niet. Maar waarschijnlijk zal er voor hen niet veel veranderen. Er zullen beslissingen volgen in functie van de uitspraken van de Nationale Veiligheidsraad, die op 3 juni weer zou bijeenkomen”, klinkt het bij Brussels Airport.

“Ik kreeg op de luchthaven een formulier om in te vullen. Daarin werd gevraagd of ik bepaalde symptomen had vertoond gedurende de laatste weken. Mijn temperatuur werd ook gemeten voordat ik naar de security ging”, laat Kimberley weten. Brussels Airport is voorlopig samen met de overheid, de andere Europese luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheden aan het bekijken om de temperatuur van de reizigers te meten. Maar woordvoerster Nathalie voegt eraan toe dat het op dit moment nog te vroeg is om te zeggen of er temperatuurmetingen toegepast zullen worden en welke systemen men daarvoor zal gebruiken.

Kimberley
Normaal zouden er al velen opgestaan zijn om hun handbagage te nemen, maar dat was niet het geval

“Het opstappen gebeurde in groepjes, maar op het vliegtuig zelf waren bijna alle zetels bezet”, vertelt Eva Constant. Dat is ook normaal volgens Nathalie van Brussels Airport: “de afgelopen weken waren er vooral veel repatriëringsvluchten van en naar de luchthaven van Zaventem. Die zaten vaak goed vol. Hoeveel mensen er op een commerciële vlucht zullen mogen zitten, zal afhangen van de beslissingen van de luchtvaartmaatschappijen. Maar dat zullen er in het begin niet veel zijn. Ook de catering wordt nog bekeken, maar het zal sowieso anders zijn dan voor de coronacrisis.”
Kimberly kreeg bij het instappen een pakketje met snacks en drankjes. De stewards en stewardessen kwamen tijdens de vlucht niet rond met drank, enkel met eten. Na de landing bleef iedereen op zijn stoel zitten. “Het is fijn dat mensen uit zichzelf bleven zitten. Normaal zouden er al velen opgestaan zijn om hun handbagage te nemen, maar dat was niet het geval. Het ging allemaal vanzelf. Toen we de bagage gingen ophalen, was er iemand die in het oog hield dat de nodige afstand bewaard bleef.”

Nathalie bevestigt dat ook de komende weken erop zal worden toegezien dat de social distancing bij het afhalen van de bagages behouden wordt. “Indien er veel passagiers op hetzelfde moment hun bagage willen afhalen, kunnen we met groepjes werken. Veel hangt natuurlijk af van het aantal reserveringen.”
Zowel Kimberley als Eva C. werden na hun repatriëringsvlucht opgehaald met de auto in Schiphol. Ook de aankomst- en de vertrekhal van Brussels Airport zijn open om passagiers op te halen of af te zetten. “Hierbij willen we wel benadrukken dat iedereen vanaf 12 jaar een mondmasker moet dragen en de social distancing moet worden gerespecteerd. Naarmate het aantal passagiers stijgt, zullen er ook meer parkings opengaan. Bij aankomst op de luchthaven krijgen mensen een folder waarin staat dat ze 14 dagen in quarantaine moeten blijven en waarin de maatregelen nog eens herhaald worden.”
Of dit ook zo zal zijn na 15 juni is nog een vraagteken, maar Nathalie liet weten dat dit niet haalbaar zal zijn. “Het is onze taak om een balans te vinden tussen veiligheid en reisplezier. Reizen moet voor iedereen leuk blijven en het mag geen stress veroorzaken. We zijn op zoek naar manieren die zo weinig mogelijk impact hebben op de reiservaring van de passagiers, maar die tegelijk de veiligheid van onze werknemers en reizigers waarborgt. We gaan er alles aan doen om de reis van onze passagiers zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen.”

Door Elisabeth Palmeri.

Nathalie Pierard, Brussels Airport

Ontdek nog meer artikels over ...