Of ik niet bang ben om telkens weer in dat vliegtuig te stappen?

Een vraag die ik altijd opnieuw krijg als ik vertel dat ik stewardess ben.

Een standaardreactie gaat ongeveer zo: eerst komen de grote verwonderde ogen ‘oooh, stewardess?’, dan begint het mijmeren over hoe tof het wel niet is om van reizen je beroep te kunnen maken en tot slot bekennen veel mensen dat ze stiekem wel een beetje bang zijn om te vliegen.

Mijn antwoord luidt: ‘Nee! Nee, ik ben niet bang. En als er iets gebeurt, dan ben ik ervoor opgeleid om snel te reageren in welke situatie ook.’

Tot je geschreeuw hoort en ziet dat de zwangere vrouw in rij 34 in een plas water zit

In de vorige column vermeldde ik al eens hoe zwaar een stewardessenopleiding is. Je leert er met veel verschillende situaties omgaan, bijvoorbeeld hoe je alle passagiers binnen de 90 seconden uit een vliegtuig haalt of wat te doen als iemand een hartaanval krijgt. Elk jaar moet je opnieuw enkele dagen op scholing en wordt je volledige kennis opnieuw van A tot Z getest.
Ik ben dus niet bang omdat ik, na enkele jaren vliegervaring, ook vertrouwen heb gekregen in mijn kennis. Maar het leren stopt niet nadat je de opleiding succesvol hebt doorstaan! Je leert elke dag, want tenslotte is de praktijk altijd de beste leerschool.

Zo werd een tweetal jaar geleden op de vlucht van Bogota naar Frankfurt de 192ste passagier geboren. Stel je voor: je zit rustig op je gemak een koffietje te drinken, service is voorbij en de meeste passagiers slapen. ‘Pauze,’ denk je dan. Tot je geschreeuw hoort en ziet dat de zwangere vrouw in rij 34 in een plas water zit. Ja, wat nu? Dan moet je accuraat kunnen reageren. Deze crew had er snel een dokter bijgeroepen en alles in gereedheid gebracht voor de geboorte van het kind aan boord. Goed gereageerd dus. Is er geen dokter aan boord? Tja, dan ga je de klus zelf moeten klaren.

Op 36.000 voet hoogte kun je niet even de brandweer bellen

Vorige week vloog ik van Zürich naar Tel Aviv, ik had er helemaal zin in! Ik zag mezelf al met een cocktail in de hand op het strand zitten en praatte honderduit met mijn collega over welke hummus we zouden proberen; het ging er erg lollig aan toe. Ik was net bezig over hoe tof het wel niet is om in de Dode Zee rond te drijven toen mijn collega grote ogen trok. Ik hoorde geschreeuw vanuit de cabine en een plof. Al snel hadden we door wat er gebeurd was: computer ontploft. Met een ruk stond mijn collega op en pakte de fles water die binnen handbereik stond, binnen de 5 seconden ledigde ze deze volledig op de spetterende computer. Ik pakte de vuurbestendige handschoenen, een brandblusapparaat en de PBE, dat is een groot masker met zuurstof die je beschermt tegen schadelijke rook of gassen, en schoot mijn collega te hulp. Een derde collega waarschuwde onze piloten en zorgde ervoor dat alle passagiers in de onmiddellijke omgeving op een andere plaats werden gezet. Door ons goed teamwork hadden we de situatie heel snel onder controle en daar ben ik trots op, want stel je eens voor hoe vlug zoiets uit de hand kan lopen. En op 36.000 voet hoogte kun je niet even de brandweer bellen en iedereen via de achterdeur naar buiten loodsen. Als stewardessen en piloten niet goed zouden worden opgeleid, zou het vaak anders aflopen, daar durf ik mijn hand voor in het vuur steken, pun intended.

Deze dingen gebeuren nu eenmaal, dus gebeuren ze ook aan boord van een vliegtuig. Maar als mensen me vertellen dat ze stiekem toch wel een beetje bang zijn, bedoelen ze natuurlijk bang van dingen zoals een vliegtuigcrash. Je hoort dit waarschijnlijk vaker, en nu ook weer na het ongeval van dat toestel van Ethiopian Airlines, maar het is echt zo: het vliegtuig is het veiligste vervoermiddel ter wereld. In 2017 waren er slechts 9 dodelijke vliegtuigongevallen, niets in vergelijking met de vele zware auto-ongevallen die er elk jaar zijn! En bovendien wordt het steeds veiliger, want uit elke fout wordt er geleerd. Natuurlijk bestaat er een risico, maar dat is er ook als je met de fiets naar de bakker gaat. Dus, de volgende keer als je het vliegtuig opstapt: kick back and relax. Laat ons, de crew en piloten, onze job doen en geniet!